Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karán 2010-ben hosszas, több éves előkészítő munka után, az egyetem megalakulásával egy időben indult egy unikumnak számító képzés "Veterán-gépjármű restaurátor szakmérnök” néven.
A szakmérnök képzés előzményeihez tartozik, hogy a Bánki Kar a Kandó Kar mozdonyához hasonló emblematikus tárgyat keresett. A Bánki-Csonka porlasztó jó lett volna, de be kellett látni, hogy a mozdonyhoz képest meglehetősen kicsi, egy üveg vitrinben az aulában kiállítva szinte elveszett volna az eredeti porlasztó múzeumi tárgy másolata.
A kar vezetése a régi anyakönyvekben való kutatás során több neves volt diákra bukkant, és így került elő Galamb József anyaga, tanulmányi összesítője. 2008-ban volt száz éve, hogy megkezdődött a Ford T-Model gyártása, melynek tervezési munkáiban Galamb József jelentős részt vállalt. Az autós újságíró szakma 2000-ben a Ford T-Modelt szavazta meg az évszázad autójának. Így kézenfekvő volt, hogy a Népszínház utcai Bánki Kar jelképe egy ilyen autó kell hogy legyen.
Némi keresgélés után sikerült megvásárolni egy 1922-es kiadású autót, amelynek teljes életútja követhető volt – egy szerencsés véletlennek köszönhetően – a gyári kereskedői diszpozíciójától kezdve. Az autó teljes motor, váltó, hajtásrendszere, alváza és karosszériája restauráláson esett át, melynek oroszlánrészét a kar oktatói és hallgatói végezték.
A gyártás 100 éves évfordulóján tartott nemzetközi konferencián helyeztük el és mutattuk be nyilvánosan a földszinti Galamb József teremben, ahol egyéb az autóval kapcsolatos tárgyakat is kiállítottunk.
A restauráláskor felhalmozódott sokoldalú szakmai ismeretek alapján döntött a kar vezetése úgy, hogy közzé kell tenni ezt az összegyűjtött tapasztalatot, ezért hirdettük meg a Veterán-gépjármű restaurátor szakmérnök képzést. Terveink szerint 2-3 kurzusnyi hallgatóra számítottunk előzetesen, mert a járműrestaurálási szakma iránt nem olyan széles körű az érdeklődés, mint például a hegesztő, a minőségügy, vagy a biztonságtechnika képzések iránt. Hallgatóink felkészítése a restaurátori munkák átfogó ismeretanyagára alapult.
A képzés következményeként 2012-2014 között segítettünk az évenként megrendezett Veteránjármű restaurátor konferencia szervezésében, melyen az érdeklődők (általában 120 fő feletti létszámban) megismerték a Bánki Kar munkáját, a képzésben résztvevő hallgatók tevékenységét és külső restaurátor cégeket is.
Szabadegyetemi formában három évig hirdettünk egy öt estéből álló előadássorozatot, melyen egy-egy veterán autóhoz kapcsolódó téma alapos feldolgozása volt a célunk. Népszerűek voltak ezek a rendezvények is, esténként 50-70 résztvevő látogatta az előadásokat, ugyanakkor be kellett látnunk, hogy egy ilyen hosszú, több hetes feldolgozású téma a hallgatóságot nehezen fogja meg.
Éppen ezért nagyjából egy éves előkészítő munka után - melyben jelentős részt vállalt a Veterán Autó és Motor újság szerkesztősége - összeállt egy olyan előadássorozat, amelyen alkalmanként egy elméleti és egy gyakorlatiasabb előadás hangzott el. Az előadások interaktív kérdezz-felelek szekcióval zárultak. Így sikerült számos új érdeklődőt bevonnunk a Bánki Kar életébe.
A feldolgozott témák a következők voltak:
- „Katonai motorkerékpározás Magyarországon”,
- „Az eltűnt szikra nyomában”,
- „A Fortepan múltja, jelene, jövője, a közlekedés képi emlékei”
- „Versenyzés és kétütemű-tuning”,
- „A WM Csepel kismotorkerékpárok 4 fő típusa és a „kísérletezések” ellentmondásai”,
- „Alkatrészgyártás a házi műhelyben”,
- „A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai-tartalmi megújítása”,
- „Elérhetetlen alkatrészek rekonstruálása a veteránozásban”,
- „Európa autómúzeumai – egy doktori disszertáció háttere”,
- „Tatra-restaurálások”.
Előadónak sikerült megnyerni a veterán járművek felújításában, kutatásában élenjáró olyan jeles szakembereket, mint a Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum főigazgató helyettesét, az ország első hivatalos Phd végzettség előtt álló járműtörténészét.
A "Veterán esték az Óbudai Egyetemen" című előadássorozat elérte a kitűzött céljainkat, megmozgatta a veterán járművek rajongóit és műszaki érdeklődésű hallgatóságot. Az előadásokon szinte mindig megtelt az előadó, sőt többen csupán a rendezvény kedvéért utaztak vidékről Budapestre.
A rendezvény felkeltette mind az online mind a nyomtatott sajtó érdeklődősét is. Reméljük, hogy a megjelent cikkek és fórumbeszélgetések tovább növelik majd az érdeklődést a Bánki Kar a képzés és a kapcsolódó programok iránt.
Látva a sikert, a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar vezetése és a Veterán Autó és Motor újság szerkesztősége az őszi félévre is szervez egy hasonló előadássorozatot. Elméleti és gyakorlati témákban a járműépítés, a veterán jármű minősítésének nehézségei, különleges technológiák alkalmazása a restaurálás folyamatában, a fém bevonatok jó minőségű elkészítésének fázisai, a veterán járművek közlekedés-biztonság kérdésköreit tervezzük körbejárni. Ütemezésünk is hasonló lesz, mint tavaly. Szeretnénk, ha a hallgatóink nagyobb létszámban vennének részt ezeken az estéken, hiszen az egyetemi órákon derül ki, hogy milyen sok hallgatónak vagy családjában van megőrzésre méltó régi járműve. Ezek a járművek pedig a műszaki életünk múltjának bemutatására kiválóan alkalmasak, a technikai örökségünk részei.