Ez év szeptemberében „bokréta avató” ünnepség keretében köszönthetjük az első „duális diákok” tanulmányainak megkezdését Székesfehérváron, a „Királyok városában”. Történik mindez az Óbudai Egyetem és Alba Regia Műszaki Karának, Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának, valamint a helyi ipari szereplők összefogására épített, és az általuk képviselt „tudásháromszögben” végzett munka eredményeképpen.
A szakmai együttműködés nyertesei a székesfehérvári és környékén élő középiskolások, akik számára 2015 szeptemberétől lehetőség nyílik a Mérnökinformatikus alapszakon duális képzésben való részvételre.
Az innovatív és nyitott Egyetem. Az Óbudai Egyetemet, annak Alba Regia Műszaki Karát (jogelőd intézményeivel együtt) mindig is az innovatív és pragmatikus szemlélet jellemezte. Ez nemcsak a szoros ipari „beágyazottság”, együttműködés eredménye, hanem köszönhető az egyetemi oktatóknak is, akik elkötelezettek a gyakorlatorientáltság elve mellett. Nem előzmény nélküli ez a képzési forma az Óbudai Egyetemen, ahol 2010-es évtől kezdődően folyik a kooperatív képzés (bővebben lásd az OE weblapján), amely szintén szoros együttműködést valósít meg az ipari szereplőkkel. Ennek szellemében természetes, hogy az Óbudai Egyetem és az Alba Regia Műszaki Kar vezetése nyitott volt a „felsőoktatás fokozatváltására”, és döntött a duális képzés bevezetése mellett, így az intézményen belül először Székesfehérváron, az Alba Regia Műszaki Karon tanulhatnak a hallgatók ebben a speciális formában.
Az önkormányzat kezdeményező szerepben. Az egyetemi szándék mellett, Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata, a városvezetés kezdetektől fogva kezdeményezője, támogatója a helyi műszaki felsőoktatás fejlesztésének (lásd bővebben OE Alba Regia Műszaki Kar létrejötte). Székesfehérvár fejlődő gazdasági erőcentrumként folyamatosan figyelemmel kíséri a gazdasági társaságok munkaerő igényét, és a foglalkoztatás-bővítés egyik lehetséges alternatívájaként támogatja a helyi duális képzési formák bevezetését.
Vállalati partnereink. A felsőoktatási intézmény „pilot” projektjében a Mérnökinformatikus alapszak gyakorlati oktatásában Vállalati Partnerként vesz részt az Albacomp Rendszerintegrációs Kft., a VIDEOTON Holding Zrt., a VIDEOTON Autóelektronika Kft., a VIDEOTON EAS Kft., Karsai Műanyagtechnika Holding Zrt., SZÉPHŐ Zrt., Simon Műanyag Feldolgozó Fémtömegcikk Gyártó, Macher Gépészeti és Elektronikai Kft., Önkormányzati Informatikai Központ Nonprofit Kft. A fent említett gazdasági szervezetek szeptembertől 15 hallgatót fogadnak a képzés keretében.
Miért jó ez a hallgatónak? A felsőoktatási intézményben tanulni vágyó részére nagyszerű lehetőséget jelent a duális képzés. A középiskolás fiatal a tanulmányai megkezdése előtt, még a felvételi jelentkezés időszakában választhat magának egy céget, ahol „dolgozni” és tanulni szeretne. Az a hallgató, aki mind a felsőoktatási felvételi eljárásában, mind a kiválasztási folyamatban sikerrel veszi az akadályokat. már első évesként „belekóstolhat” a munka világába. A cégeknél folytatott gyakorlati idő alatt ténylegesen olyan feladatokkal foglalkozik, ami számára „építő” és hasznos, hogy végül teljes értékű mérnök lehessen. A hallgató a teljes képzés során a vállalatnál végzett munkája elismeréseként, díjazást kap (Nftv. 44. §-ban foglaltak szerint, hallgatói munkaszerződés keretében). Fontos része ez a rendszernek, mert nappali tagozatos hallgatóként az állami ösztöndíjrendszer juttatásaiban is részesül, ezért „önfenntartóvá” válhat, s nem szorul rá „egyéb” diákmunkák vállalására, kizárólag a leendő szakmájának elsajátítására koncentrálhat. A hagyományos képzési formában sok fiatal figyelmét vonja el a tanulásról a megélhetés megteremtése, ezért nyúlik el a tanulmányaik befejezése.
Miért jó ez a gazdasági szervezeteknek? A gazdasági szervezeteknek a duális képzés jó lehetőség, hogy ne csak a véleményüket fogalmazzák meg a felsőoktatásról, hanem alakíthassák is azt, szerepvállalásukkal formálhassák a gyakorlati tudás átadását. A hagyományos képzésben részt vett hallgató kötelező 6-10 hétig terjedő (szaktól függően változhat) szakmai gyakorlatával szemben, a duális képzéses hallgató félévente 22 hetet tölt el a cégnél. A vállalatok több ezer munkaórán keresztül segíthetik hozzá a hallgatót, hogy teljes értékű munkaerővé váljon. Ez idő alatt, nem mellesleg a hallgató és a cég teljesen „feltérképezi” egymást. A szervezeti kultúra megismerése, az egyes feladatok elvégzése, a munkafolyamatok, a személyes találkozások megtapasztalása mind-mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a képzés kölcsönösen előnyös eredménnyel záruljon. A fiatal diplomás rögvest a végzést követően elhelyezkedjen, valamint a cég is a HR politikája során megtervezett, leginkább neki megfelelő munkaerőre találjon.
Székesfehérvár és az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kara az ipari szereplők részéről megfogalmazott igényre adott választ duális képzés bevezetésével. Ebből „pilot” projektből a jövőben szélesebb képzési kínálat fejlődhet, hiszen az ipari parkok szereplői között éppen úgy megtalálhatjuk a KKV-kat, ahogyan a multinacionális vállalatokat. Az ipari park inhomogenitása (különböző nagyságú, tőkeerejű, munkaerő-igényű cégek stb.) a leendő hallgatóknak is jóval nagyobb mozgásteret biztosít a cégek kiválasztásánál, hiszen ki-ki a maga személyiségéhez megfelelőbb mellett dönthet, attól függően, hogy egy családiasabb légkörre, vagy multikulturális közegre vágyik.
A „székesfehérvári” partnerek azzal, hogy bevezették a duális képzést, eldöntötték, hogy egymással összefogva, közösen építkeznek a nagyobb társadalmi hasznosulás jegyében. Így a városi műszaki felsőoktatás elméleti, valamint a munkaerő-piac szereplőinek gyakorlati tudása egymást ötvözve hozzásegíti a hallgatókat a legkorszerűbb ismeretek elsajátításához. A folyamatos párbeszéd teszi lehetővé, hogy a felsőoktatás a munkaerő-piaci igényekhez igazodva, hozzájárulhasson Székesfehérvár és térségének, szereplőinek gazdasági növekedéséhez.